Налагоджений процес закупівель товарів і послуг, пов’язаних із обороною, має вкрай важливе значення для сил оборони, їх спроможності та боєготовності. Проблеми і протиріччя, пов’язані з оборонними закупівлями, добре відомі в українському суспільстві. Деякі випадки з минулого безпосередньо вплинули на політичний рейтинг вищого керівництва країни. Незважаючи на деякі позитивні зміни, українська система оборонних закупівель потребує суттєвих реформ.
Основні зацікавлені сторони процесу реформування системи закупівель постійно висловлювали свої очікування щодо успішної реалізації ключових положень реформи та впровадження нової добре функціонуючої системи. Зацікавленими сторонами є український уряд, українські Збройні Сили (як кінцевий користувач системи закупівель), активна частина українського громадянського суспільства та міжнародна спільнота. Реформа оборонних закупівель є однією з основних вимог дорожньої карти євроатлантичної інтеграції України та умовою для отримання міжнародної військової допомоги.
Прийняття закону «Про оборонні закупівлі» стало важливою віхою в цьому відношенні, оскільки він встановлює нові принципи для системи закупівель. У той же час лише найкращих принципів недостатньо; для того, щоб система працювала, необхідні детально розроблені та розписані алгоритми процедур. Якість цих процедур визначатиме якість реформ.
Залишається питання: як повинна виглядати нова модель закупівель? Експертна спільнота активно обговорювала нову модель в ході підготовки та розгляду положень нового закону, але немає документа, в якому викладалися б деталі цих обговорень. Вказана доповідь спрямована на виправлення цієї ситуації.
Мета доповіді полягає в тому, щоб визначити ключові параметри нової системи закупівель і в цілому обґрунтувати ті характеристики, які забезпечуватимуть її функціональність, необхідні гарантії для зацікавлених сторін та дотримання загальноприйнятої міжнародної практики.
Ми стверджуємо, що існуюча система Державного оборонного замовлення (держоборонзамовлення, ДОЗ) безнадійно застаріла, і закликаємо до її заміни. Якщо не будуть зроблені рішучі кроки з реформування, нинішня система знову зазнає невдачі і це завдасть шкоди українській оборонній спроможності і поставить під загрозу репутацію будь-якого уряду, що знаходиться при владі. Уряд повинен взяти кращі приклади з практики закупівель в інших галузях, а також скористатися передовим досвідом оборонних закупівель в країнах НАТО і впровадити добре функціонуючу систему, сумісну з прийнятими підходами і принципами.
В України нарешті з’явився реальний шанс зробити все правильно. Потрібно зробити сміливі кроки, перейняти відповідний передовий досвід і створити нову й ефективну систему. У цій доповіді пояснюється, як це зробити.