Центр оборонних стратегій

Санкційна політика завжди була фактором економічного впливу або примусом для попередження найбільш небезпечних загроз світу (ядерна програма Ірану, Північної Кореї тощо).

Багато країн часто не мали окремої політики щодо санкцій, а йшли у фарватері рішень країн-лідерів. Але останнім часом санкції, включаючи національні, стають все більш популярним інструментом, особливо в ситуації, коли світ стикається з гібридними загрозами, що не підпадають під класичне правове регулювання.

Анексія Криму та війна на Донбасі є прецедентом, коли за допомогою санкцій намагаються виправити ситуацію та змусити агресора повернутися до статус-кво. Комплекс санкцій є досить широким. Однак, навіть строк введення таких санкцій (близько пів року в ЄС) демонструє, що на міжнародній арені немає комплексного розуміння та виробленої політики щодо санкцій як інструменту стримування чи покарання.

Якщо розглядати санкції як наслідок за порушення норм міжнародного права, то він є довільним та не внормованим. На відміну від інших галузей права (цивільного, кримінального), де чітко зрозуміло, які наслідки чекають на порушника, у санкційній політиці такого немає. При цьому жодна країна не має методів оцінки ефективності та впливу таких санкцій, як і об’єктивних критеріїв застосування.

Тому метою цього дослідження є комплексний погляд на санкційну політику як таку через призму Кримської проблематики та надання рекомендацій, які б змогли сприяти формуванню національних політик України та країн-партнерів, а також міжнародних практик, які б мали реальний вплив.